Beard

Beard

BEARD blev en publikframgång, först på Somerset House, London 2015 och sedan på Regionmuseet Kristianstad, där ett nytt utställningskoncept visades under våren 2016. Utställningen lockade nya målgrupper med ett gemensamt skäggintresse till museet.

Men bakom stiliga skäggen så fanns även en allvarligare sida. När australiensaren Jimmy Niggles vän gick bort i malignt melanom startade Niggles en kampanj för att få fler personer skulle gå till hudläkaren och få sina födelsemärken kontrollerade. Symbolen för detta kampanj, som fick namnet #project60, var att visa upp en rejäl skäggväxt.

Personerna som visar upp skäggen i BEARD fann Elbank först och främst genom sociala medier. Att det fanns en sån stor och levande skäggcommunity på Instagram hade Elbank ingen aning om, och av de 60 skäggen han ursprungligen sökte efter fick han ca 1200 förslag från hela världen att sålla bland. Med ett starkt community är detta en utställning som får mycket uppmärksamhet i sociala medier.

Bland de avporträtterade hittar vi nämnde Jimmy Niggles, skådespelaren Sir John Hurt och fotbollsspelaren Tim Howard samt tre ”svenska skägg” som alla ställde upp som ambassadörer för den goda saken.

Utställningen innehåller 55 bilder printade på en speciell, matt självhäftande vinyl, lätt att både sätta upp och ta ner.

Information om Brock Elbank: http://mrelbank.com/
kampanjen: http://beardseason.com.au/
utställningen: evelyn.thomasson@regionmuseet.se, 0733-135731

©BROCK_ELBANK_SIR_JOHN_HURT